Nieuwe EU-regels, registratieplicht

Heb je een nieuwtje... (internet, beurs oid) laat het weten aan de andere forum bezoekers.

Nieuwe EU-regels, registratieplicht

Berichtdoor martijn » ma feb 03, 2020 9:42 am

Ook al zijn er geen levensbedreigende aspecten aan onze hobby, toch zal er geregistreerd moeten worden...

NIEUWS: EU-regelgeving

31 januari 2020
Op 17 januari heeft een delegatie van de KNVvL afdeling Modelvliegsport een bezoek gebracht aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hier heeft een gesprek plaatsgevonden met vertegenwoordigers van de afdeling DGB en 2 gespecialiseerde juristen.



Onderstaand een opsomming van de meeste relevante zaken die overigens nog niet allemaal zijn afgerond door de wetgever. Wel is een feit dat een modelvliegtuig voor de wet gelijk is aan een commerciële of recreatieve drone en dat de mate van risico van de vlucht bepaalt in welke categorie wordt gevlogen. De nieuwe regels worden (onder voorbehoud) per 1 juli 2020 van kracht.
Het belangrijkste nieuws hieruit voor de clubs

De modelvliegvelden krijgen onder voorwaarden de status modelvliegzone (de voorwaarden staan verder in dit artikel). Binnen deze zone bepaalt de vereniging de eisen met betrekking tot opleiding, brevettering, keuring en dergelijke. Precies zoals het in de huidige situatie ook al is.



Als club ben je zelf verantwoordelijk voor het aanvragen en verkrijgen van de status. Aanmelden kan te zijner tijd via een E-formulier, dit volgt nog. ILT heeft de processen hiervoor nog niet ingericht. Wij als KNVvL krijgen een seintje wanneer het zover is.
Regel dit alvast voor de club
We adviseren je om alvast voorbereidingen te treffen: zorg ervoor dat je papieren in orde zijn op het moment dat er aangemeld kan worden. Ieder officieel document van de gemeente (met registratiekenmerk) waarin wordt aangegeven dat de gemeente geen bezwaar heeft tegen modelvliegen op de locatie die wordt gemeld, wordt geaccepteerd als Verklaring van geen bezwaar. Regelgeving schrijft overigens nergens voor hoe dat document eruit moet zien.
Het belangrijkste nieuws hieruit voor de piloten/vliegers

* Je mag gewoon vliegen op de modelvliegvelden die de status modelvliegzone hebben, hiervoor hoef je geen examen te doen of opleiding te volgen.
* Vlieg je buiten de zones, dan moet je dus wel een theorie-opleiding en -examen doen. Beide moet je succesvol afronden.
* Als piloot moet je geregistreerd zijn bij de overheid. Je pilotenregistratie moet je op elk vliegtuig aanbrengen. Procedures hiervoor worden nog ingericht.
De uitgebreide versie

Voor de afdeling modelvliegsport worden per 1 juli aanstaande de volgende spelregels (onder voorbehoud) van kracht:
* De regeling Modelvliegen vervalt op 1 juli 2020
* De EASA-regeling voor modelvliegtuigen is m.i.v.1 juli 2020 van kracht; dit betekent dat er voor ons niet al te veel wijzigt (we krijgen zelfs wat voordelen):



- de modelvliegvelden krijgen onder voorwaarden de status van modelvliegzone. Deze status houdt in dat er vanaf het middelpunt van het veld, een cirkel met een straal van 1/2 zeemijl (926m) aangemerkt wordt als modelvliegzone. Binnen deze zone mag gevlogen worden onder het VFR-regime (dus luchtvaartuig in zicht!) tot een maximale hoogte van 300 meter met alle modellen, tenzij het veld binnen een CTR ligt. Dan wordt de hoogte uit het convenant aangehouden.



- De voorwaarde is dat het modelvliegveld beschikt over een verklaring van 'geen bezwaar' uitgegeven door de betreffende gemeente. Dat kan ook een milieuvergunning of ander officieel document van de gemeente zijn waaruit blijkt dat modelvliegen op de betreffende locatie is toegestaan.
- ILT bereidt op dit moment de processen voor. Hier moet dus nog even op gewacht worden.


- Met erkenning van de overheid wordt het betreffende model-vliegveld een modelluchtvaartterrein op grond van de Regeling Burgerluchthavens en geregistreerd in het AIP-Netherlands. De Regeling Veilig Gebruik Luchthavens is overigens niet van toepassing op modelluchtvaartterreinen.


- FPV-vliegen wordt in een modelvliegzone onder voorwaarden toegestaan. Deze betreffen onder andere een waarnemer/observer. Buiten de modelvliegzone is de EU-regelgeving van toepassing.


- Er mag alleen gevlogen worden binnen de Uniforme Daglicht Periode en dat is in Nederland van 15 minuten voor zonsopkomst tot 15 minuten na zonsondergang.


- Nachtvliegen is nu verboden en zal onder de nieuwe regelgeving in Nederland verboden blijven op basis van een Nederlandse luchtverkeersregel.


- Een zone die binnen een CTR ligt dient tevens over een geldig met de plaatselijke luchtverkeersleiding afgesloten convenant te beschikken.


- Een zone die binnen een militair vliegveld/terrein ligt dient te beschikken over een geldige overeenkomst. Met uitzondering van de vliegbasis Leeuwarden is het medegebruik op de andere militaire luchthavens geregeld in een overeenkomst tussen de KNVvL en het Ministerie van Defensie.


- Binnen de modelvliegzone bepaalt de vereniging de eisen m.b.t. opleiding, brevettering, keuring en dergelijke. Eigenlijk zoals dat in de huidige situatie al is. Op het moment dat er buiten de modelvliegzone wordt gevlogen dan gelden de regels zoals vermeld in het bijgevoegde schema.
- Alles wat niet valt onder 'privately built' met een gewicht van maximaal 25 kg kan onder de Specific categorie vallen, bijvoorbeeld een hoge snelheid of een sensor (camera of iets dergelijks)


- De meeste modelluchtvaartuigen zullen naar verwachting in de open categorie vallen.


- Aan opleidingseisen voor het vliegen in de open categorie buiten modelvliegzones moet worden gedacht aan de huidige ROC-Light eisen (alleen theorie), Voor de specific categorie aan die van de RPA-L (Uitgebreide theorie en praktijk). Een verdere uitwerking volgt nog, evenals bij wie de opleiding kan worden gevolgd. Mogelijk dat dit ook via het KNVvL Examinering Instituut (KEI) kan.
Nadeel

* Alle activiteiten die plaatsvinden buiten de modelvliegzone(s) dienen te gebeuren in de luchtruimklasse G (ongecontroleerd luchtruim) of met toestemming binnen een CTR/militair vliegveld/terrein.
* Er geldt buiten de modelvliegzones een maximum hoogte van 120 meter. Vliegen binnen zichtafstand (VLOS) tot 500 meter horizontale afstand.
* Tijdelijke modelvliegzones worden door de overheid niet ingesteld en is er natuurlijk de bekende overgangsperiode van zo’n 12-16 maanden, maar deze is meer van toepassing op de commerciële dronevliegers.
Elk door de overheid afgegeven brevet / flight crew licence is overigens geldig in elk land dat de EU verordening heeft ondertekend. Of dit een voor- of een nadeel is moet nog blijken.
De beste vliegers staan op de grond.
Avatar gebruiker
martijn
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: za apr 05, 2008 4:56 pm
Woonplaats: Valthermond

Keer terug naar Nieuwtjes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron