Winteronderhoud

Heb je een leuke tip of een truc om iets te maken... laat het de andere gebruikers ook weten.

Winteronderhoud

Berichtdoor Robert » zo okt 30, 2011 6:13 pm

Beste Mede Clubleden,

De winter is weer in aantocht...mijn vliegtuigen gaan weer in winterslaap! :D .
Vroeg me eigenlijks af of je ook nog speciale dingen moet doen met je vliegtuigen,
voordat je deze maanden lang weg zet.
Natuurlijk alles even schoonmaken..zodat alles schoon opgeborgen word.
Moet er ook nog iets met de motor gebeuren? Heb wel eens van Afterrun olie gehoord, maar
geldt dit ook voor vliegtuigmotoren?
Hoe zit het met de accu's?

Groeten,

Robert
Robert
 
Berichten: 22
Geregistreerd: do sep 02, 2010 6:37 pm
Woonplaats: Musselkanaal

Re: Winteronderhoud

Berichtdoor webmaster » zo okt 30, 2011 8:22 pm

Hallo Robert,

Gewoon doorvliegen is natuurlijk het beste :mrgreen: ....

Ook in de winter heb je soms prachtige vliegdagen...en in de sneeuw vliegen ... Op ski's is natuurlijk ook prachtig.

Als je toch niet vliegt in de winter maanden...inderdaad alles even goed schoonmaken...ook de buitenkant van de motor.
De motor zelf kun je in afterrun olie zetten...maar wd40 of gewone olie is ook goed...een paar druppels in de motor...even goed doordraaien zodat het overal in de motor zit...en hij kan wel een wintertje staan.
Wel je tank even goed leeg maken...een klein beetje brandstof wat achterblijft wordt 1 vette massa.

Accus moet je wel bijhouden...af en toe even laden...of aan de druppel lader..er in ieder voor zorgen dat ze nooit helemaal leeg raken.

Succes,

Kor
Avatar gebruiker
webmaster
Site Admin
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: vr dec 22, 2006 8:16 pm

Re: Winteronderhoud

Berichtdoor J o h a n » zo okt 30, 2011 11:37 pm

Inderdaad WD 40, overal goed voor..gebruik ik ook, even in cylinderspuiten doordraaien en klaar.
Ook de buitenkant van de motor mag bespoten worden.

Wat accu;s betreft, Je hoeft de accu;s niet op een "warme" plek te bewaren. Ze kunnen tegen
strenge vorst. Wel zoals Cor al terecht bemerkte zorg dat je niet leeg komen te staan.
Periodiek laden. Eens in de 3, 4 weken even aan de lader.

In de winter periode, kijk ik nog even wat de capaciteit van de accus nog is, dus een paar
keer laden en ontladen, en zien hoeveel mAh er nog in kan. De slechtere gaan dan gelijk
de kliko in. Die hoef je dan ook niet te onderhouden. Na een jaar of 4 , 5 worden ze aanmerkelijk
slechter. Een accu 4,8 volt die nieuw 800 mAh kon bevatten, kun je dan nog laden tot 60% daarvan.
Kun je nog mee vliegen.....Ik kies dan toch voor vernieuwing.

Johan
Avatar gebruiker
J o h a n
 
Berichten: 355
Geregistreerd: di dec 26, 2006 8:40 pm
Woonplaats: Oldambt

Re: Winteronderhoud

Berichtdoor Robert » ma okt 31, 2011 7:09 pm

Kijk, dit zijn nog eens berichten waar je iest mee kunt. Johan en Kor bedankt voor jullie informatie! :D .
Nu kan ik binnenkort alles even reinigen. En kor, je hebt ook wel een beetje gelijk...in de winter zijn er best leuke dagen om te vliegen. Had hier even niet bij stil gestaan...dus misschien toch maar eentje bij de hand houden :D .
Robert
 
Berichten: 22
Geregistreerd: do sep 02, 2010 6:37 pm
Woonplaats: Musselkanaal

Re: Winteronderhoud

Berichtdoor martijn » ma okt 31, 2011 10:10 pm

ja joh, goed aankleden, 10 minuten vliegen en dan zonodig de kantine in om weer warm te worden
De beste vliegers staan op de grond.
Avatar gebruiker
martijn
 
Berichten: 2791
Geregistreerd: za apr 05, 2008 4:56 pm
Woonplaats: Valthermond


Keer terug naar Tips & trucs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron