Stap 2

Heb je een vraag, wil je weten hoe iets werkt, of zoek je iets ?...laat het de overige leden weten, en wellicht heb je zeer snel antwoord.

Stap 2

Berichtdoor han » di maart 05, 2013 10:50 pm

Hoi Clubgenoten,

Ik vlieg nu al een poosje met mijn graupner trainer 65 en daar oefen ik nog lekker op los (dat is ook nog behoorlijk nodig dat oefenen, al gaan de landingen steeds beter)

De kans dat het toestel een keer neerstort of beschadigd is natuurlijk aanwezig. Daarnaast begint het ook wel een beetje te kriebelen om een keer een echt toestel te gaan bouwen. (voordat die klaar is heb ik alweer heel wat oefenuren met mijn graupner gemaakt vermoed ik).

Heeft iemand tips wat een goede 2e (zelf te bouwen) stap zou kunnen zijn om er alvast naast te gaan bouwen? Zelf vind ik zoiets wel erg mooi:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/2071 ... wpakket-16

maar kan niet helemaal inschatten of dit nu te moeilijk is of juist niet.

Graag advies!

groeten Han, bedankt alvast.
han
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr maart 02, 2012 12:37 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor webmaster » di maart 05, 2013 11:06 pm

Hallo han,

Die citabria kun je rustig kopen....mooi toestel....kun je lekker mee bouwen...en daar vlieg je straks zonder problemen mee weg.
Dit toestel heeft een mooie spanweidte...hoogdekker...en met een mooie 10 cc 4 takt heb je een prachtige vervolg kist, die er prima uit ziet..... Ik zeg doen (!!)
Avatar gebruiker
webmaster
Site Admin
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: vr dec 22, 2006 8:16 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor han » wo maart 06, 2013 8:26 pm

Bedankt voor het advies!

Dus dit toestel is wel geschikt, mooi werk! Vind dat het er erg leuk uit ziet in ieder geval.

Het bouwen van zoiets zal wel vrij pittig zijn voor iemand met weinig hout-ervaring, maar mijn ervaring is dat je met een beetje geduld en een luisterend oor heel ver kunt komen. Heb er erg veel zin aan zo'n project te beginnen! Zal me nog wel even goed verdiepen wat er allemaal voor nodig is e.d. En of er misschien nog ergens een (beter/ vergelijkbaar) alternatief is.

De snelle flitsende toestellen komen later wel, wil het wel in deze hoek vliegtuigen zoeken.
han
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr maart 02, 2012 12:37 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor webmaster » wo maart 06, 2013 10:37 pm

De snelle flitsende toestellen komen later wel, wil het wel in deze hoek vliegtuigen zoeken.


Zo is dat....je bent op de goede weg....eerst goed leren vliegen en als je het goed onder de knie hebt dan kun je inderdaad dat soort toestellen kopen....we kennen mensen die het niet zo hebben gedaan, en meestal zijn ze door teleurstellingen geen modelvlieger meer.

Ga rustig voor die citabria....een mooi groot toestel...en het bouwen valt best wel mee...vraag ook gerust op de club...of neem het mee naar de club...we helpen je van alle kanten.
Als het echt een volledig hout bouw toestel is is hij meestal veel sterker dan die kant en klaar dingen...en het is natuurlijk heel leuk om zo' n toestel dat je helemaal zelf hebt gebouwd de lucht in te zien gaan. Let er wel op dat er meestal nog wel wat bij de prijs op komt, want lijm en bekledingsmateriaal zit meestal niet bijgesloten in die bouwdozen.

Niet te veel aan denken ...gewoon doen...je hebt er een mooi teostel aan...en mocht je toch voor een ander toestel willen gaan...vraag gerust.

Succes,

Kor
Avatar gebruiker
webmaster
Site Admin
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: vr dec 22, 2006 8:16 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor han » za maart 09, 2013 4:48 pm

Zou zoiets ook geschikt zijn?

Of is dit te moeilijk?, heeft wel een grote spanwijdte dus daardoor ook wel weer stabiel lijkt me.

http://www.shamrock-maastricht.nl/index ... hp&id=1611
Bijlagen
watermerk.jpg
piper Arrow 2
watermerk.jpg (14.81 KiB) 4181 keer bekeken
han
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr maart 02, 2012 12:37 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor webmaster » za maart 09, 2013 7:25 pm

Ik zou het als 2e stap niet doen....ten eerste is het een erg groot toestel, en daar moet dus ook een behoorlijke motor op...en die zijn flink wat duurder...ten 2e is het een laagdekker die alweer moeilijker vliegt dan een hoogdekker...
Je kan hem natuurlijk kopen...maar ik zou er pas na de citabria mee gaan vliegen. :mrgreen:

Een groter toestel wil niet altijd zeggen dat het stabieler vliegt...het is meestal ook veel zwaarder, dus ook hogere start en landingssnelheid...dus een klein foutje heeft dan grote gevolgen...en een groot toestel is natuurlijk ook evenredig duurder.

Laat je niet teveel leiden door al die mooie toestellen...die komen vanzelf...doe eerst zoveel mogelijk ervaring op in het vliegen een bouwen.

Succes,

Kor
Avatar gebruiker
webmaster
Site Admin
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: vr dec 22, 2006 8:16 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor han » zo maart 10, 2013 1:34 pm

Dat is inderdaad wel waar. Tis allemaal net even paar tientjes duurder als het groter is, en als je het allemaal bij elkaar optelt tikt het wel behoorlijk aan als je naar het hele toestel kijkt.

Qua bouwen leek me deze wel gemakkelijker, want de vleugels zijn al deels in elkaar gezet. Om dat een beetje recht te krijgen als je ze vanaf 0 moet bouwen zie ik wel een beetje tegenaan bij de Citabria, maar dat zal ook wel loslopen. Vliegen zal inderdaad wel behoorlijk moeilijker zijn dan aangezien het een vrij zwaar toestel is, dat had ik me nog niet gerealiseerd.
Goed advies moet je nooit in de wind slaan, dus dan gaan we toch maar voor de Citabria. Ook een erg leuk toestel vind ik:D En waarschijnlijk al uitdagend genoeg haha.

Bedankt. gr Han
han
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr maart 02, 2012 12:37 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor webmaster » zo maart 10, 2013 9:43 pm

Die citabria is natuurlijk geen verplichting...maar omdat je vroeg om een toestel om te bouwen en of die geschikt was als vervolg toestel is die citiabria natuurlijk een prachtkist...echt een bouw doos...
Maar je kunt ook voor dit gaan...

http://www.shamrock-maastricht.nl/index ... hp&id=6373

Lijkt heel veel op de citabria...ook heel geschikt als vervolg kist....maar bijna klaar...dus minder bouwwerk.

Of deze....ook bijna klaar

http://www.shamrock-maastricht.nl/index ... hp&id=3048

Succes,
Avatar gebruiker
webmaster
Site Admin
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: vr dec 22, 2006 8:16 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor han » ma maart 11, 2013 6:06 pm

Zou het misschien nog een betere optie zijn om voor een goedkopere laagdekker trainer te gaan? zoals de calmato sport arf. (of een goede tweedehands vergelijkbaar) Zodat ik direct al wat ervaring kan opdoen met een laagdekker, en zo de opstap naar een wat grotere piper-sport van Aviomodelli wat kleiner is. Wil eigelijk wel naar zoiets toe, maar vind het zonde om dan nog twee toestellen te moeten kopen.
han
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr maart 02, 2012 12:37 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor webmaster » ma maart 11, 2013 7:09 pm

Natuurlijk kun je voor een calmato laagdekker gaan....maar aangezien je zelf al aangeeft dat het landen nog moeilijk is en er nog flink wat oefening noodzakelijk is, zou ik niet direct gaan voor een laagdekker....oefen dan lekker door met het toestel dat je nu hebt...starten..landen ....starten landen....enz....en dat de hele middag achter elkaar...daar leer je van ...

Let wel...schaal modellen, en laagdekkers vliegen altijd moeilijker dan trainertjes....

Maar goed...het is helemaal aan jezelf, en hoeveel geld je er in wilt steken....

Wat je ook doet....veel succes....en als je vragen hebt...altijd vragen...we zijn er altijd om je te helpen.

Maar nogmaals....ga niet te snel...liever een extra trainertje er tussen dan dat je dure schaalmodellen de grond in boort, want dat kost nog veel meer, en het plezier is dan snel weg...we hebben het vaker gezien.
Avatar gebruiker
webmaster
Site Admin
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: vr dec 22, 2006 8:16 pm

Re: Stap 2

Berichtdoor han » ma maart 11, 2013 7:20 pm

Uiteraard eerst goed door oefenen met mijn hoogdekker trainer, dat is sowieso erg belangrijk. Meer voor dat ik over een half jaar een vervolg-toestel klaar heb was mijn idee. We vliegen eerst maar even lekker door met deze. Kijk over een over een half jaartje wel weer wat ik dan ga doen.
han
 
Berichten: 29
Geregistreerd: vr maart 02, 2012 12:37 pm


Keer terug naar Vraag & Antwoord

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron