Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Helimax-60 van Graupner                                                                                                 Bert Lubbers

Nu ik inmiddels een tijdje aan het vliegen ben met een electro heli, krijg ik de smaak van het heli vliegen goed te pakken. Ik ben dan ook van plan over te stappen van het electro vliegen naar het methanol vliegen.
Bij toeval kreeg ik oog op de helimax 60 van graupner. Deze heli die geschikt is voor een 10 cc zat nog compleet nieuw in de doos. Dus geen twijfel mogelijk, opkopen die hap.
Na het uitgebreid bestuderen van de handleiding ben ik begonnen met de bouw. In de hieronder getoonde foto’s zal ik jullie op de hoogte houden van het bouw proces.

Fabrikant- Graupner
Model- Helimax
type - 60 / 10 ccOSMAX FX
Rotordiameter- 138 cm
Gewicht- 4.8 kg vliegklaar

De helikit:







Eerst heel veel zakjes met schroefjes, boutjes etc etc uitzoeken en dan maar eens beginnen met de bouw van de heli. Allereerst begint men met het aluminium frame die met behulp van veel schroeven in elkaar gezet wordt. Tevens komen hier direct de lagers tussen voor de hoofdrotor as. Zoals hieronder afgebeeld.
Aansluitend begin je met de opbouw van de rotorkop en het bevestigen van de staartrotor.



Zodra je het mechaniek ineengezet hebt kun je beginnen met het plaatsen van de motor. Dit zal nu wel moeten gebeuren aangezien je er later niet echt makkelijk meer bij kunt.

Tevens word er nu een soort van geforceerde koeling om de motor geplaatst om er voor te zorgen dat de motor voldoende koeling krijgt in een afgesloten romp. Dit is een kunstof behuizing die om een fan op de as naar de cilinderkop loopt. En zo koude lucht over de cilinder blaast. Tevens wordt nu ook de tank geplaatst zodat alle leidingen zonder obstakels of knikjes lopen.





Tevens heb ik de servo’s geplaatst en de ontvangerkabel weggewerkt. Nu de heli tot zover inelkaar zit rest mij nog hem gedeeltelijk te demonteren (nu ik weet dat alles past) en met locktite alles bij langs te gaan. Aansluitend weer alles opbouwen en afstellen.
Tevens heb ik de romp pas gemaakt om er zeker van te zijn dat alles vrij loopt.







wordt vervolgt...



groetjes,

Bert