Het Nieuws van 2006 |
Wie verteld het volgend nieuwtje ? (i-pad:scroll met 2 vingers)
Hekwerk nu helemaal klaar
In de week voor kerst zijn Henk, Ruud, Roelof en Bennie flink bezig geweest.
Het Hek is afgemaakt door aan de bovenzijde langsliggers te plaatsen, hierdoor kwam alles mooi recht te staan en kon het gaas mooi strak worden getrokken.
Het ziet er perfect uit nu...mooi strak en mooi recht. Kunnen we deze zomer in ieder geval veilig voor het clubhuis vertoeven.
Hier nog een paar foto's van het geheel
Exra werkdagen
2 en 9 december 2006 hebben we een extra werkdag gehad op ons vliegveld. Deze werkdagen waren bedoeld om een extra hoog hek te plaatsten op ons veld.
Uit ervaring bleek nl dat de wind erg vaak achter het clubhuis weg kwam, waardoor er richting het clubhuis gestart werd. Om de veiligheid te waarborgen is er besloten om een hoog hek te plaatsen zodat we in ieder geval veilig voor het clubhuis kunnen zitten.
Het is intussen nog niet helemaal klaar, maar het begint er op te lijken... meer foto's kun je vinden in ons "fotoboek" onder de sub "extra werkdagen".
MTA-Forum
1 december 2006 is ons eigen forum on-line gegaan. Op dit forum kun je actief meedoen aan onze internet site.
Hoe werkt het...
Eerst ga je je registreren...je kiest een gebruikersnaam die goed bij je past, bv. je voor of je achternaam, je mag echter ook een schuilnaam gebruiken.
Daarna moet je een wachtwoord opgeven... kies een wachtwoord die voor anderen moeilijk te raden is maar die jezelf natuurlijk gemakkelijk kunt onthouden.
Ook geef je je mail adres in, waardoor anderen je een prive mail (pm) kunnen sturen of jij zelf anderen kunt bereiken als je dat niet via het forum wilt doen.
Nu kun je inloggen en gebruik maken van het forum... je kunt zelf berichten maken, of antwoord geven op de vragen van iemand anders.
Er zijn verschillende fora, zo hebben we een nieuws forum, waarop je allerlei nieuws kunt zetten, bv. dat er een leuke beurs is, of robbe komt met een mooi nieuw toestel... gewoon leuke nieuwsfeiten om met andere leden te delen.
Op de aan en verkoop forum kun je allerlei dingen te koop zetten of te koop vragen. Ook kun je er foto's bij plaatsen wat de aan en verkoop natuurlijk flink aantrekkelijker maakt.
Ook hebben we een tips & trucs forum...wanneer je bv. een mooie en goede tip weet om folie te bespannen kun je dat hier laten weten...ook kun je hier gaan vragen hoe je iets moet doen, de andere leden zullen je dan zoveel mogelijk helpen.
Als laatste hebben we "Het Café"...hier zetten we van alles en nog wat neer, wat totaal niets met onze club of het vliegen te maken heeft. Zo kun je een mop plaatsen, maar kun je ook een link neerzetten van een leuk filmpje op het internet, of je kunt een poll maken, genoeg te doen dus.
Wanneer je lid bent van de modelvliegclub Ter-Apel kun je nadat je je hebt geregistreerd even een mailtje doen naar de web-master waarna hij je toegang geeft tot een extra forum, "clubhuis" genaamd, dit forum is speciaal voor de leden en hier kan ook het bestuur mededelingen doen aan de leden.
Veel plezier op het MTA-Forum, en we hopen dat er je er veel gebruik van gaat maken.
Extra vergadering
Ondanks de intocht van de goed heiligman werd de ledenvergadering van 18 november 2006 goed bezocht.
Na een uitleg door de voorzitter over het hoe en waarom de KNVvL een nieuw systeem van Clublidmaatschap wil aangaan werd door de secretaris uiteengezet wat de financiële consequenties zijn voor de individuele leden.
Na de uitleg werd er door middel van de hand opsteken unaniem voor het nieuwe systeem gekozen.
Voor de senior MTA leden betekent dit op jaar basis:
Contributie MTA = € 50,00
Contributie KNVvL = € 40,00
Totaal = € 90,00
Voor junior MTA leden betekent dit op jaar basis:
Contributie MTA = € 25,00
Contributie KNVvL = € 15,00
Totaal = € 40,00
De contributie wordt geďnd door de penningmeester van de club. Deze draagt de KNVvL deel af aan de KNVvL.
Tevens zullen vanaf 2007 alle lidmaatschapskaarten zonder extra kosten worden voorzien van een sportlicentie.
En voor alle duidelijkheid...er hoeft dus niet appart meer aan de KNVvL betaald te worden.
Brevet vliegen
Brandon en Ricardo Mulder hebben woensdag 8 november 2006 het examen voor het "Veiligheidsbrevet A Motormodellen" met goed gevolg afgelegd.
Daarvoor hebben de beide broers weken lang, samen met instructeur Henk Germs, geoefend net zo lang tot ze veilig alle figuren behorende bij het examen konden uit voeren.
Mede door een straffe wind was het extra moeilijk om de verplichte figuren goed uit te voeren, echter was het juist daardoor wel te zien dat de twee nieuw gebrevetteerden het toestel goed in de hand hadden.
Proficiat Brandon en Ricardo !
Elektronica in de modelbouw
Wat elektronica allemaal niet kan doen...
Klik maar eens op onderstaande link em bekijk het fimpje.
Het lijkt alsof je werkelijk in het vliegtuig zit, je kunt zelfs naar lnks en rechts kijken.
Klik hier om het fimplje te bekijken
Wat zal dat eng zijn als het toestel neerstort...dan heb je echt het idee dat je zelf ook neer gaat .
Reparatie Generator
Een kleine vijf jaren op vliegveld De Bruil en nu alweer zeven maanden aan de Achterbeetseweg draait de diesel zonder morren de generator rond om het clubgebouw van elektriciteit te voorzien.
Maar er kwam in de loop der tijd steeds meer speling op de koppeling tussen de motor en de generator. Tijd voor onderhoud dus!
Dinsdag 31 oktober 2006 heeft Henk Germs de generator van de diesel gescheiden en de rubber tussen de koppeling vervangen. Geen grote klus, maar het moest gebeuren.
Nu kan de diesel ons weer jaren van stroom voorzien!
Chipmunk boven ons vliegveld
Onderstaande foto's werden genomen op zaterdag 21 oktober 2006 op ons vliegveld door Benny...waar een klein veld groot in kan zijn , en Ruud geeft even wat info over het toestel.
Het toestel was een de Havilland DHC1 Chipmunk, ontwikkeld, door W.J. Jakimuik, als een burger en militaire trainingstoestel.
De eerste vlucht met de Chipmunk was in Toronto op 22 mei 1946.
In Canada werden er 218 modellen gebouwd en in Engeland nog eens 1014 stuks.
De twee voorlopers van de Chipmunk (DHC1) waren de DH Moth (DH60) en de Tiger Moth (DH82A). Vooral de Tiger Moth is erg bekend geworden als basistrainer. Toen de tweede wereldoorlog ten einde liep was de tijd rijp voor een nieuwe, modernere basistrainer dan de Tiger Moth. In de de Havilland fabrieken in Canada werkte een Pool, Wsiewolod J. Jakimiuk, die in 1939 vlak voor de Duitse invasie in Polen was uitgeweken. Hij was Chief Engineer van de National Aircraft Factory in zijn land. Na zijn ‘emigratie’ naar Canada kreeg hij een aanstelling bij de Havilland in Downsview.
Al in 1943 was hij bezig met het ontwikkelen van een opvolger voor de Tiger Moth als ‘primary trainer’, maar door de oorlog kwam het er niet van. Zomer 1945 bezocht Francis St. Barbe, een van de topmensen van de Havilland, de fabriek in Downsview om te praten over plannen voor de naoorlogse periode. Op het bureau van Phil Garrat, de directeur van de Canadese fabriek, zag hij een modelletje staan van de door Jakimiuk ontwikkelde Trainer en hij besefte, dat dit de opvolger zou kunnen zijn van de inmiddels hopeloos verouderde Tiger Moth. Hij gaf opdracht om onmiddellijk de ontwikkeling ter hand te nemen en op 31 October 1945 waren er twee prototypes klaar. Op 22 mei 1946 volgt de eerste vlucht van een Chipmunk, met het prototype CF-DIO-X. Er was afgesproken, dat in Canada ontwikkelde de Havilland vliegtuigen de naam van Canadese inheemse diersoorten zouden krijgen en zo werd dit vliegtuig, een tandem tweezitter laagdekker, de Chipmunk (DHC1)genoemd, naar een inheemse eekhoornsoort. (Dus niet naar een monnik met een Chipknip) De motor was een Gipsy Major van 145 Pk, dezelfde motor die in de Tiger Moth werd gebruikt en die een goede reputatie had qua betrouwbaarheid.
Het bleek een fantastisch goed uitgebalanceerd vliegtuig te zijn, een ideale trainer. De naoorlogse luchtmachten van diverse landen waren bijna allemaal op zoek naar een nieuwe trainer en de Chipmunk heft dan ook over de gehele wereld als zodanig dienst gedaan.Bij de Royal Air force zijn de laatste 60 vliegtuigen pas in maart 1996 uitgefaseerd, en in Portugal zijn ze na enige tijd buiten dienst te zijn geweest nu weer actief (2002) als basistrainer, hier hebben ze echter wel een lycoming motor in de Chipmunk gebouwd.
Nog even wat extra informatie over de Chipmunk
Lengte: 7,8 M
Hoogte: 2.15 M
Spanwijdte: 10,5 M
Ledig gewicht: 693 Kg
Maximum gewicht: 953 Kg
Maximum snelheid: 288 Km/u
Plafond: 4875 M
Acceradius: 483 Km
Motor: 145 Pk de Havilland Gipsy Major 10 cylinder zuiger motor
Foto : Benny Geerts
Tekst: Ruud Manning
|
|
|
|