Falck Rivets
Lambert Oosting |
Deze winter (2012/13) heb ik gebruikt om het model van de Falck Rivets af te bouwen.Het project heeft al met al twee jaar geduurd.
Foto van de mooie Falck Riverts.
Het echte vliegtuig.
Het gaat hier om een pylonracer van vlak na WO 2. De spanwijdte was 5,4m en de motor leverde maximaal 110 pk. Vergeleken met motoren van andere racers uit die tijd was dit een zeer kleine motor. Toch haalde Bill Falck, door continu aerodynamisch verbeteringen aan te brengen met dit toestel een snelheid van 460 km/h. Dit was genoeg om veel wedstrijden te winnen.
Een gemakkelijk te vliegen toestel was het kennelijk niet. Ontwerper/bouwer/vlieger Falck zei dat hij naast het vliegen van de wedstrijd ook nog een gevecht moest leveren met het toestel.
De vleugel had een grote pijlstelling. Meestal past men deze toe om de richtingsstabiliteit te verbeteren of om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen maar Falck had er echter een hele praktische reden voor... hij wilde tijdens de races een zo goed mogelijk zicht op de pylons hebben.
Het model.
Mijn model is gebouwd naar een tekening uit het Engelse blad RCM&E van 1969. Het is een F.A.I. racer met een spanwijdte van 1,42m. De motor is 6,5 cc.
Men rust dit soort modellen uit met speciaal opgevoerde motoren die de hele race volgas lopen met toerentallen van meer dan 20.000 omw. per minuut. Ikzelf ga de 6,5cc MVVS motor uit mijn Calmato gebruiken. Een tamme motor natuurlijk, maar echt racen lijkt me toch niets voor mij.
Ik heb het vliegtuig louter als model gebouwd omdat ik de vormen ervan erg mooi vind.
Het vleugelprofiel heeft volgens de tekening een vlakke onderkant en lijkt me een fantasie profiel te zijn.
Aerodynamische gegevens ervan zijn niet beschikbaar. Ikzelf heb gekozen voor de Eppler 220. Geen modern profiel maar het heeft weinig weerstand en bezit ook bij lage snelheden goede eigenschappen.
Er zijn polaires van beschikbaar. Het zgn stroken van de vleugelribben is gedaan met het ‘gratis’ programma Profili van Durante.
De hoeken waaronder de vleugel en het staartvlak aan de romp moesten worden gezet zijn berekend met het ook “gratis” programma FLZ Vortex van Frank Ranis. Dit is een prachtig programma dat over de hele wereld bij modelvliegers in gebruik is. Om er nuttig gebruik van te kunnen maken hoef je maar een paar basis begrippen uit de vliegtuigaerodynamica te kennen.
Tegenwoordig is er telemetrie en hebben we een idee van de snelheden waarmee onze modellen vliegen.
Voor de berekening van de Rivets met FLZ ben ik uitgegaan van de volgende (geschatte) waarden.
Snelheid 30 m/s (= 108 km/h , vliegt de Calmato ook )
Gewicht 2,5 kg ( is uiteindelijk 2,4 kg geworden )
Stabiliteitsfactor 20%
Na een aantal keren doorrekenen levert het programma de volgende waarden.
Instelhoek vleugel 0,4 grad.
Instelhoek staartvlak 0,1 grad.
Zwaartepunt 13,7 cm vanaf de voorkant van de vleugel.
Ook is het mogelijk om de hoogteroer uitslag te berekenen voor het vliegen met minimale snelheid.( geeft hier 43 km/h bij een uitslag van 10 grad.).
Zoals jullie zien is er over het ontwerp nagedacht. Als mijn hoofd koel blijft en mijn vingers doen wat ze moeten kan er bij de eerste testvlucht dus bijna niets meer fout gaan.
Internet adressen.
Falck Rivets: zie Youtube Falck Rivets rc
Profili 2 demo versie :www.profili2.com
FLZ Vortex demo versie:www.flz-vortex.de
Als iemand een beamer zou kunnen regelen wil ik graag op een (winterse) clubavond de genoemde programma’s demonstreren .
Lambert O. te STK
22-4-2013
Hieronder nog een paar foto's van de Falck...en de bouw tekening.
|
|
|
|