Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Charter met huckepack                                                                                                  Bennie Geerts

Het heeft ons altijd bezig gehouden......een zwever omhoog brengen me een modelvliegtuig.

Een tijd terug kwamen we in een tijdschrift een tekening van een zwever tegen, en dit toestel hebben we dan ook gelijk gemaakt.
Maar ja..toen kwam het....het toestel moest omhoog, dus met een elastiek en daaraan een touw de zwever omhoog gebracht, en na een paar keer oefenen ging dat goed.
Maar er was een probleem hij ging niet hoog genoeg, vonden mijn zoon en ik .
Zodoende kwam het idee om een huckepack te maken .

Collega vliegers gevraagd hoe maak je huckepack moest maken en die hadden wel een idee en van het een kwam het andere.
Op het Internet gezocht (ja daar vindt je veel...zie project skymaster ) en daar hebben we een beschrijving van een huckepack gevonden.
Na veel gepuzzel is er een huckepack gemaakt.

Zaterdag middag 14 januari 2006 was het dan zover hij moest de lucht in.

De huckepack op de charter gemaakt met elastieken. De charter moest eerst maar eens zonder zwever maar met huckepack de lucht in om te zien hoe of hij reageerde met zijn zelfgemaakte rugzak.



Het vliegen met de charter met huckepack op zijn rug ging zeer goed er was niet eens veel verschil in zijn vlieg gedrag.
Eerst maar een kop koffie genomen in ons oude schuilgelegenheid, het was niet warm op het veld, ondanks dat de zon scheen.
Dus toch maar weer de kou in en de zwever op de huckepack geplaatst...zie hier onder het resultaat...



We zijn zeer tevreden over het resultaat, en volgens mij zijn we een van de weinigen met een charter met huckepack.

We moesten tegen de zon in omhoog, dat is altijd lastig.
De eerste vlucht met charter met de zwever op de rug, ging heel mooi. Bij het ontkoppelen van de zwever ging de zwever lood recht omhoog.
De oorzaak dat dat gebeurde, kwam omdat het geheel te veel snelheid had werd ons verteld door ervaren vliegers.
Bij de tweede vlucht dus iets minder snelheid tijdens het afkoppelen en toen ging alles goed.
Het was een zeer geslaagde middag.



Je zult ons vast vaker zien met deze combinatie , want het is leuk om te zien en om te doen.



groetjes,

Bennie