Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Nomad GAF N22                                                                                                                Bennie Geerts


Bouwverslag Nomad GAF N22

De winter was nog niet helemaal in aantocht, maar we vonden het tijd om ons te storten op een nieuw bouwproject. We wilden graag een groot toestel bouwen, maar welke?
In het verleden keken we vaak naar de flying doctors. Met hun toestel redde het Australische medische team tal van levens. We vonden het toestel, de Nomad GAF N22 prachtig. Zo kwamen we op het idee de Nomad te bouwen.



Het idee voor de Nomad was geboren, maar hoe komen we aan een tekening.
Na er veel over gesproken te hebben, kon iemand zich herinneren dat er ooit een tekening van de Nomad in de F.M.T had gestaan. Na lang zoeken vonden we de tekening uit de F.M.T van december 2002.



Er was echter een klein probleem. De tekening was schaal 1:12 (spanwijdte 1,4 m) , dit was voor ons niet groot genoeg! We besloten dat we de tekening 1 keer zouden vergroten. Via via vonden we iemand die de tekening voor ons wilde vergroten.
Toen we de tekening, die uit 9 delen bestond, in handen hadden konden we op 16 september 2008 beginnen met de bouw van het toestel.
We hebben de romp in 2 helften gebouwd, zoals op de tekening vermeld stond. Daarna hebben we de staart en het kielvlak gemaakt. Vervolgens waren de vleugels aan de beurt. Deze bestaan uit 3 delen. Aan het middenstuk zitten 2 10 cc motoren bevestigd. Voor het toestel konden we geen goede passende brandstoftanks vinden. Daarom hebben we zelf van epoxy en 180 grams glasmat 2 tanks gemaakt. Ook de neus van het toestel hebben we gemaakt met epoxy. De hele toestel is met 25 grams glasmat bedekt en in de G4 gezet.



Op 15 februari was het toestel voor het eerst op het vliegveld. We wilde de motoren in laten lopen. We hebben toen ook voor het eerst met het toestel getaxied. Tijden een van deze ritjes is een van de wielen los gelopen. Ook kwamen we tot de conclusie dat aan elke kant struts geen overbodige luxe was. Dit hebben we dan thuis in de schuur nog aangepast.



22 februari was de grote dag. De Nomad heeft zijn eerste vlucht gemaakt! Hij heeft het TA nummer 472 gekregen. Als het betere weer in aantocht is, zal de Nomad de officiële “flying doctors”kleuren krijgen. Liefhebbers, hou het forum in de gaten, want hier worden regelmatig de nieuwtjes vermeld over de Nomad.



Inmiddels is de Nomad in de grondverf gezet.



Intussen staat de Nomad helemaal in de juiste kleuren, en is helemaal bestikkerd net zoals die van de echte Royal Flying doctors.

Geweldig...ziet er schitterend uit jongens...





en zondag 17 mei 2009 heeft de nomad voor het eerst in de origenele kleuren het luchtruim gekozen.
En nu maar hopen dat hij vele veilige vlieguren gaat maken en nooit echt in actie hoeft te komen.






*** UP-DATE ***


En nog een paar schitterende foto's van de Nomad nu hij helemaal klaar is.


Zoals je ziet is overal aan gedacht....zelfs "Kate" is aanwezig.


Compleet met het logo van de "flying doctors"


En een schitterend vliegbeeld.


En in landings aanvlucht lijkt het alsof de echte Nomad er aan komt.





En de trotse eigenaar, bouwer en vlieger.


Groetjes,

Bennie Geerts