Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Cessna 337 Skymaster                                                                                                   Kor Mooibroek

Altijd heb ik gezegd......ooit wil ik nog eens een 2 motorig toestel hebben.

Natuurlijk kun je tegenwoordig overal 2 motorige toestellen kopen, zelfs elektrisch zijn ze al verkrijgbaar, maar als ik er eentje wil hebben , dan moet het natuurlijk een schaalmodel zijn, en héél belangrijk.....de motoren moeten exact synchroon lopen, want pas dan krijg je dat specifieke geluid dat een 2 motorig propeller toestel kan produceren....dat beetje dreunend geluid....heerlijk.

Afijn, die skymaster heb ik altijd een prachtig toestel gevonden, en het voordeel ervan is natuurlijk dat de 2 motoren in lijn staan, dus je hoeft je niet echt druk te maken als er een motor afslaat. Uiteraard ben je dan de helft van je voortstuwing kwijt, maar het toestel gaat niet scheeftrekken, of andere rare kapriolen uithalen.

Toen ik op een gegeven moment een bouwdoos van zo'n skymaster te koop zag staan, was de keus ook snel gemaakt.
Heel fanatiek ben ik begonnen te bouwen......maar ja......dan kwam dit er tussen, dan weer dat, dan moest het huis geverfd worden, en dan lekten de dakgoten weer.....je begrijpt het al, de bouw wil niet echt vlotten, en het project staat intussen al enkele jaren op de bouwtafel.....hier wat fotootjes van toen ik er nog wel aan bouwde.





Zoals je ziet ben ik intussen toch redelijk ver.....intussen is alles geschuurd, en kan ik gaan denken in wat voor kleur in het toestel ga spuiten.....Ik wil er "echte" kleuren op.....daar bedoel ik mee dat het geen rood/wit modelbouw kleuren moeten worden......dus dan hebben we internet...
Dus zoeken op het internet, en daar kom ik via www.airliners.net bij een hele mooie skymaster, en tot mijn verbazing zag ik ook nog een internet adres .nl op het kielvlak staan, dus daar snel even gekeken, en ja hoor, origineel nederlands. Snel de eigenaar van www.flyingfocus.nl gemaild of hij niet wat detail opnames en kleuren schema's voor me had, nadat ik hem had uitgelegd waar het om ging uiteraard. Tot mijn verbazing mailde de eigenaar van flying focus nog dezelfde avond terug....heel toevallig had hij 2 maand terug een model van de skymaster gekocht, met de bedoeling om deze te laten spuiten en daarna op te hangen in het bedrijf.....
Dat was wel heel toevallig natuurlijk......in ieder geval was een afspraak natuurlijk snel gemakt....Herman IJsseling (de eigenaar), zou voor de originele verf zorgen, en voor de bestikkering op het juiste formaat.
Hier nog een foto van de enige echte in nederland vliegende skymaster.



Na nogmaals telefonisch en email contact is Herman met zijn Piper-cub naar Oostwold gevlogen alwaar hij het toestel aan mij heeft overgedragen
Natuurlijk hebben we nog wel snel even een rondvluchtje gemaakt , hier nog even wat fototjes....




De skymaster had verschrikkelijke kleuren, met goud/groene ramen, het was niet om aan te zien. Gelijk ben ik begonnen met schuren.....dat was nog een hele klus, gelukkig had het toestel nog nooit echt gevlogen dat zat er verder geen enkele vettigheid op. Gelukkig kon ik de solarfilm die erop zat behandelen met een kunststof primer en wou de verf die ik van Herman had gekregen prima hechten.
Een hele klus was het natuurlijk, en als ik alles geweten had........afijn....eenmaal "A" gezegd, dan moet je natuurlijk ook "B" zeggen.
Het meeste werk was nog de kleur stelling, want na de witte ondergrond moest ik het toestel natuurlijk precies afplakken, voor de licht blauwe kleur, na het drogen alles weer van het papier ontdoen en weer opnieuw afplakken om de donker blauwe laag te kunnen spuiten, en daarna nog een keer afplakken om de gele kielvlakken te spuiten. Toen dit alles klaar was, begon het er natuurlijk al veel beter uit te zien.
Intussen had ik ook nog elektro motoren ingebouwd, en had dmv led verlichting landings lichten in de vleugel gebouwd. Het resultaat zie je hieronder....







Zoals je kunt begrijpen (en kunt zien op de foto hieronder) was Herman zéér in zijn sas met dit prachtig toestel, en ik moet zeggen, ik was en ben zelf ook zeer tevreden over het resultaat.

Binnenkort ga ik nog een keer met Herman vliegen in de echte skymaster......en daar ben ik toch erg benieuwd naar.

Nu mijn eigen skymaster nog natuurlijk, maar ik weet nu intussen precies hoe ik de kleuren wil hebben en hoe ik het beste kan spuiten. Ook heb ik de bestikkering allemaal al, omdat Herman een dubbele set had....ook voor de mijne. Binnenkort zie je dus een soortgelijk toestel als hieronder op ons nieuw veld vliegen.....




In het jaar 2007 zal mijn "flyingfocus" skymaster gaan vliegen, een synchronisatie systeem voor de beide motoren heb ik intussen op de plank liggen....en het toestel is dus bijna klaar.

Groetjes,

Kor







Zaterdag 23 december 2006 was het eindelijk zover...Herman had me beloofd dat ik een keer mee mocht in de echte skymaster voor een foto vlucht.
Nou moet je weten dat ik helemaal geen held ben boven water...maar dit liet ik me natuurlijk geen 2 keer zeggen. Normaal vliegen ze met de skymaster alleen met flinke stormen omdat het toestel daar uitermate geschikt voor is. Gelukkig was er nu geen storm, het was echter wel mistig zodat we onder radar begeleiding naar het schip toe moesten.
Hier hebben we het toestel uit de hangar gehaald, en kijk eens naar dat geweldige cockpit



Eerst moest er even lekker ouderwets getankt worden... 200 liter=€ 400,00, hoezo vliegen is niet duur



Daarna de startbaan op en starten maar... eerst werd de achterste motor vol gas gegeven, en daarna de voorste, dit wordt gedaan omdat je de achterste niet kunt zien, maar op deze manier kun je hem goed horen... en voelen, tjonge wat een geweldige acceleratie toen die 2e motor er bij kwam.
Helaas was er daarna niet veel te zien, want na 100 meter hoogte was alles mistig...naar gezicht hoor.
We gingen onder radar begeleiding naar het schip wat gefotografeerd moest worden...gps erbij...tjonge, tjonge,wat een techniek toch ?...je zag werkelijk niets, en dan door middel van een paar weerstanden precies je plaats bepalen het blijft knap die elektronica.



We klommen naar ongeveer 2000 foot (600 meter), en toen kwamen we plots boven de wolken, geweldig wat een mooi gezicht. Ik denk dat wij één van de weinigen waren die die dag de zon hebben gezien, want het was maar troosteloos weer.
Mooi was het toen de zon door het toestel scheen en we de schaduw van ons eigen toestel zagen in de wolken.



We waren ongeveer 20 mile uit de kust toen we naar beneden gingen, en dat was best angstig. Je ziet echt niets, alleen maar wolken, dus je moet volledig op de instrumenten vertrouwen, en uiteraard deden we dat ook.
Plotseling doemde de zee op, gelukkig maar want stel dat je erg laag vloog, en dat schip zou er ook plotseling liggen, en dat we laag vlogen kun je wel aan onderstaande foto's zien. Die van de hoogte meter is niet zo duidelijk, maar hij staat echt beneden de 10 over 12, met andere woorden lager dan 200 foot en dat is dus lager dan 60 meter, en dat is met 200 km/u erg laag over het water hoor.




Na even wat speur en zoekwerk zagen we plotseling het schip uit de mist op doemen. Het zicht was daar beneden toch eigenlijk wel redelijk zodat Herman een paar goede foto's kon nemen.
Groot was mijn verbazing toen ik het schip zag...hoe was het in vredesnaam mogelijk...de "BIG-LIFT"
need I say more ?




Op de terugweg kwamen weer boven de wolken, en dat is dan weer een heerlijk gevoel, weg uit de mist, en weg boven die zee, hoewel dat laatste natuurlijk niet het geval was, maar je zag hem in ieder geval niet
Onder de vleugel van de skymaster zit ter hoogte van de landingslichten een spiegeltje, en die had ik al vaker op de foto gezien, maar nu zag ik echt de bedoeling van dat spiegeltje. Hoe eenvoud heel effectief kan zijn...je ziet nl in de spiegel of het landingsgestel correct in of uit is...gewoon visuele controle dus.




Nog maar even een foto van mezelf gemaakt. Omdat we boven zee moesten zaten we volledig in een wetsuite met natuurlijk een reddingsvest...alles kneep een beetje af, maar dat had ik er graag voor over



Na 45 minuten waren we weer terug op vliegveld de koog nabij Den-Helder...



Ik heb een geweldige leuke dag gehad dat kun je je wel voorstellen natuurlijk, en ondanks dat ik veel werk aan Herman zijn model heb gehad, wil ik toch hém nogmaals bedanken voor deze onvergetelijke belevenis.

Zoals ik ook als eens in een nieuws brief heb gezegd..."Hoe een koe een haas vangt"...toen ik Herman vroeg naar de kleuren en een paar detail opnamen van de skymaster had ik dit niet kunnen dromen... prachtig.

Groetjes,

Kor