Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Spitfire                                                                                                                    Martin van der Kaap

Laatste update ... zie de rode UPDATE


Na heel wat jaren heen en weer te hebben gepraat is het dan eindelijk zover, de Spitfire van Mick Reeves voor Martin is besteld en intussen ook al binnen.
We zijn gelijk begonnen met de bouw...en met een toestel als deze kun je met recht spreken over "bouw", want er zullen heel wat uurtjes in moeten worden gestoken.
Maar het zal dan ook een prachtig toestel worden.

In de komende tijd zullen wij jullie op de hoogte houden van de voortgang van dit model, en hoe we problemen die we tegenkomen gaan oplossen.

Het eerste nieuwtje....dit toestel wordt in duitsland gebouwd

hier alvast de eerste fotos.


De Spitbouw team.











*** UP-DATE ***


Beste leden,

Hier weer een berichtje over de ontwikkelingen van de Spitfire van Martin



De bouw gaat langzaam doch gestaag door want wij komen tijdens de bouw voor vele verrassingen te staan, en wel op allerlei gebied zoals b.v. wat voor lijm te gebruiken, hier heeft het internet ons zo als zo vaak weer verder geholpen.
Op de site van de firma Viba vonden wij de geschikte lijm zij hebben namelijk lijm van 3M en Araldit te koop. De keus door ons is gevallen op een flexibele epoxy lijm van 3M.
En dan hoe maken wij de spanten pas en vast in de romp dit is ook gelukt met de geweldige lijm van 3M.
En nog maar niet te praten over de technische uitrusting van de Spitfire want wat voor motor moet er in om genoeg vermogen te hebben, en past hij onder de motorkap, en zo zijn er vele vragen die opgelost moeten worden.
Maar het gaat ons lukken met onze eigen kennis en de kennis en ervaring van anderen.



Mick Reeves gooit je wat dat betreft wel meteen in het diepe van de modelbouw.
Het is namelijk geen bouwdoos zoals de meeste van ons een bouwdoos kennen... het is namelijk meer een verzameling van materialen die je nodig hebt om de Spit te bouwen. De houten delen zijn wel uit gesneden met behulp van een laser, maar de pasvorm is niet optimaal t.o.v. de epoxy romp.
Ook is de bouw beschrijving en tekening erg summier zo bestaat de bouwbeschrijving uit 10 velletjes A4 met foto’s en de tekeningen zijn 2 groten vellen met een CAD tekening waar nergens een maat bij staat.
Maar zoals je op de foto’s kan zien lukt het tot nu toe allemaal, dus mogen wij niet klagen want de resultaten mogen gezien worden.

Heb je op of aanmerkingen of andere suggesties... laat het ons weten, meerdere weten namelijk meer dan één.






En nog even wat detail opnames voor de liefhebbers...









Het Spitbouw team


Ondertussen is het spitfire team ook nog met andere dingen bezig





*** UP-DATE ***


Beste leden,

Hier weer een berichtje over de ontwikkelingen van de Spitfire van Martin



Het is lange tijd stil geweest onder het colom projecten Spitfire Mick Reeves op de site van MTA, maar dat wil niet zeggen dat we stil hebben gezeten. Op het moment van schrijven van dit stukje ligt de romp bij een bedrijf uit Duitsland. Dit bedrijf maakt o.a. de uitlaten voor de D.A. motoren en zij gaan voor onze Spit een schaaluitlaat maken vanuit de oorspronkelijke uitlaat die geleverd wordt bij de 85cc D.A. motor.
Zoals je op de foto's kunt zien is de Spit ruwbouw klaar en kunnen we deze winter beginnen met de inbouw van apparatuur en het inrichten van de cockpit. Dit betekent echter niet dat de klus dan geklaard is, want een schaalkist valt of staat bij de afwerking en de details.

Over het kleurenschema heb ik lang moeten nadenken, want meestal worden Spitfires in camouflagekleuren gespoten. Ik heb echter besloten om de Spit in de kleuren zilvergrijs te spuiten zoals de Spitfires in de jaren '50 bij de Nederlandse luchtmacht vlogen. Dit betekent dat we de kleuren over nemen van de enige nog in Nederland vliegende Spitfire MK 732 3W-17. Deze Spit vliegt vanaf de vliegbasis Gilze Rijen (dicht bij Breda) bij de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (zie hun website www.skhv.nl ).









Natuurlijk laten we hier gelijk even zien als de schaal uitlaat klaar is.


*** UP-DATE ***


Beste leden,

Hier weer een berichtje over de ontwikkelingen van de Spitfire van Martin



En de uitlaat is klaar....en zoals beloofd hier wat foto's en een verslag.



Ergens achter in oktober hebben Hans Hekman en ik de Spitfire-romp naar de Schalldampferfabriek Zimmerman in Duitsland gebracht voor de bouw van de schaaluitlaten van de 85cc D.A. motor.
Woensdag 08 december was het eindelijk zover, en konden we de Spit weer ophalen. Samen met J. v.d. Kaap-H. Hekman en ondergetekende togen we af naar de fabriek.
Zimmerman is een Schalldämpferfabriek die o.a. voor Toni Clarck uitlaten maakt voor benzinemotoren. We zijn 's middags rond één uur vertrokken en ondanks de barre winterse omstandigheden kwamen we rond drie uur aan in Hille. Het dorpje Hille ligt in bergachtig gebied zo'n 20 à 30 kilometer achter Osnabruck.
Nou was het natuurlijk afwachten wat die Duitsers ervan gemaakt hadden, want ze hebben natuurlijk meer verstand van Messerschmitzs dan van Spitfires. Maar ik moet zeggen dat ze er een prachtig stukje werk van hebben gemaakt. Ik ben er in elk geval dik tevreden mee, vooral om het feit dat alle 12 uitlaten ook echt als uitlaat werken.
Ik hoop dat foto's een duidelijk beeld geven van hoe ze het gemaakt hebben, en ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke geluid.










Wordt vervolgd!


Het Spitbouw team