Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
DH Twin-Otter                                                                                                            Kor Mooibroek

Altijd al 2 motorig willen vliegen.

Al jaren 2 bouwdozen thuis staan...een P38 lightning en een Cessna 336 skymaster...allebeide van het merk "Marutaka". De "oudere" vliegers onder ons weten dat dat mooie bouwdozen zijn, maar de nadruk op "bouw".
Deze bouwdozen bevatten veel hout dat je helemaal nog in vorm moet schuren...dus heel veel werk. Nu had ik de skymaster eindelijk zover dat hij afgewerkt kan worden...maar ik weet van mezelf dat het afwerken altijd heel lang duurt bij mij...het bouwen op zicht gaat goed...maar ja...het laatste stukje.
Nu had ik al 2 mooie 10 cc 4 takt motoren liggen, en jaren gelden had ik een syncro systeem gekocht bij EMS-jomar zodat de motoren goed synchroon zouden draaien. Het systeem was echter alweer zo oud...met oude robbe stekkers...en nu het internet inmiddels meer info bevat kwam ik er ook achter dat dit systeem niet optimaal was.
Na even doorzoeken kwam ik bij bij een Twin Sync systeem van Bill Wike wat wel heel goed bleek te werken...en gelijk met een gloei optie aan boord, en meerder leuke mogelijkheden...dus aangeschaft...maar ja...dan moet er nu toch wel een 2 motorige toestel komen.

Toen ik naar mijn skymaster keek en zag wat ik allemaal nog moest afwerken besloot ik maar om op zoek te gaan naar een ARF kist.
Dit werd dus de De Havilland Twin Otter van het merk Hangar9. Een mooie kist van 2,08 meter..gemaakt van balsa, triplex en oracover...dus geen rommel. Gezocht op internet en in duitsland net onder stutgard vond ik er eentje voor een leuk prijsje, en verzending naar nederland viel voor 15 euro erg mee.

Een week later werd er dus een grote doos afgeleverd.


De bouwdoos van Hangar9.


Mooi verpakt...ziet er allemaal gelikt uit.



Mooie details...


Prachtige kist om te zien...

Hij zat dus snel in elkaar...maar om te vliegen moet er nog iets meer gebeuren...ARF (Almost Ready to Fly) gaat dus niet altijd op.
Het synchro systeem werkt met halsensoren en magneetjes...dus het eerste wat moest gebeuren is de motoren aanpassen.
Magneetjes werden ingebouwd...en systeem werd getest. De Twin otter werd verder opgebouwd...servos (10 stuks) werden er in gebouwd...roeren werden vastgezet en sommige details aangepast of gemaakt. Het begon er nu toch wel op te lijken...echter moesten de motoren er nog voor.

motoren worden aangepast en magneet wordt geplaatst


En hier zie je het synchro systeem...

Doordat het synchro systeem in de romp zit, lopen er ook heel veel kabels naar de vleugels...naast rolroer en remkleppen zitten de gasservos natuurlijk ook in de vleugels, en omdat het synchro systeem een signaal moet hebben loopt die ook naar de vleugel, net als de draad voor het gloeien. Er komen dus per vleugel 5 draden naar de romp, dit vergt ook weer behoorlijk tijd om dit even netjes neer te leggen...ook moeten alle verbindingen natuurlijk even gezekerd worden...al met al...ARF is niet echt ARF meer.

Omdat het toestel is gemaakt voor elektro of 6,5 cc 2 takt motoren moest er het een en ander aangepast worden. Bij de Saito 4 takt motoren zit de carburateur namelijk achter de motor waardoor de motor in totaal wat langer is dan een 2 takt motor. Gevolg...de motorkappen pasten niet meer...maar ja...ik wil dit toestel natuurlijk met 4 takten vliegen...2 takten zijn voor mij taboe.
Dus eventjes zitten te denken...en toen maar besloten om het motorschot te verlengen. Op de fotos zie je hoe ik het een en ander heb gedaan.


een flink stuk balsa in dezelfde vorm gemaakt als het motoschot


Nadat het allemaal goed pas is gemaakt is de dubbele rand met epoxy aan het motorschot vastgezet.


de motorkap kan nu verder naar voren waardoor de motor er mooi inpast..uiteraard alles op kleur gebracht.

Nu werden de motoren vastgezet...servos geplaatst, en werden de stangetjes van servo naar carburateur op maat gemaakt...tanks konden er in, nieuwe kortere uitlaatbochten gemaakt en natuurlijk moesten de hal-sersoren nog op de motoren worden gemaakt...ook hier moest eventjes een oplossing voor bedacht worden. Het is allemaal maar even...maar al die "eventjes" bij elkaar maakt van ARF een NLNKT een "Nog Lang Niet Klaar Toestel" .

Afijn...alles was nu klaar...dus zondag 1 juli naar het veld...motoren afgesteld...echter er stond zoveel wind dat het niet verandwoord was om de kist in te vliegen.
Zondag 8 juli was het beter weer, en het toestel heeft toen ook voor het eerst gevlogen. Alles nagekeken...sommige dingen veranderd, en de motokappen er voor...dat maakt het toestel af.

Zondag 15 juli heeft het toestel 2 mooie vluchten gemaakt...10 minuten en de tanks (van 200cc) nog maar half leeg. Jos Scholtens heeft een paar mooie fotos gemaakt van deze mooie kist.

Een pracht toestel...met een pracht vliegbeeld en een schitterend geluid...

Dus....eindelijk....ik vlieg met 2 motoren.


Sensor voor het opnemen van het toerental.


Mooie neus...


De Havilland Twin Otter op het MTA veld.


De .62 Saito (10 ccm) past mooi in de motor kappen.


Mooie kist.


Onze nieuwe fotograaf Jos...maakte een paar mooie opnames.


Een mooi vliegbeeld.


Het geluid kun je niet horen...maar 2 4 takten mooi synchroon....geweldig.


Samen met zijn eigenaar.



groetjes,

Kor Mooibroek